Monday, August 24, 2015

Kemiskinan Bukan Penghalang


 
 

" Nak , belajarlah tinggi - tinggi. Bantu mama. Bantu papa pada hari tua esok - esok " . Masih tergiang - ngiang suara garau yang lemah di cuping telinga walaupun sudah 6tahun berlalu . akan ku pegang janji ku pada mu .

bukti hari ini adalah bukti kejayaan aku . meskipun kita miskin dengan harta benda namun kekayaan kasih sayangmu yang dicurahkan tiada gantinya . sesungguhnya aku amat berterima kasih kepada mu wahai sang ibu yang tidak pernah kenal erti keluh menyiapkan bekal dan pakaian aku dari kecik . terima kasih kepada mu jua ayah yang selalu memberi dorongan pada ku dan menghantar aku ke sekolah walaupun dirimu sudah uzur . setiap perjalanan ku bersama ku akan ku kenang selamanya . hanya berteman kan basikal tua . hati mula sebak .

Sepeninggalan arwah papa mendorong aku supaya lebih tekun mencari ilmu . pengorbanan seorang abang yang sanggup mencari rezeki awal 20-an membuatkan aku mengingatkan dugaan yang melanda kini . bersabarlah !

Ya Allah Ya Tuhanku , 
andai inilah dugaan Mu kepada hamba kerdil seperti ku ini , berilah kekuatan kepada ku agar aku lebih tabah menerimanya dengan hati yang ikhlas . Amin

tanggal 28 September maka termaktublah aku sebagai graduan di sebuah IPTA . syukur. Alhamdulillah . 
andailah arwah papa turut merasai apa yang aku kecapi hari ini . alangkah bahagianya . andailah arwah papa boleh mendengar nama anak mu ini bergema di dalam dewan sebagai pelajar terbaik 2010 . alangkah gembiranya hatiku . 

Hari ini aku hanya bergelar sebagai pelukis jalanan di Kuala Lumpur . mencari rezeki halal untuk menyambung pengajian ku yang akan datang . namun , aku terpaksa pulang ke kampung memandangkan kesihatan si ibu tidak elok . aku hanya mencari rezeki di tepian pantai . buih - buih ombak menjadi saksi . 

kasih si ibu tetap sama . kedengaran suara lantang si ibu menyediakan bekal untuk aku ke tempat kerja setiap pagi dan melihat wajah sugul si ibu di muka pintu menanti kepulangan ku pabila senja melabuh tirai saban hari . hiba !

aku sudah nekad akan aku kejar impian ku sungguh - sungguh . tidak akan aku pertikaikan harta benda yang menjadi punca kenapa aku tidak mampu untuk berjaya . doa dan restu mu ku iring bersama . 


I  LOVE MY FAMILY


Salam sayang
Coordinator Aneng Hitchies | 0111 673 1847

Comments
4 Comments

4 comments:

Untuk sebarang oder / pertanyaan boleh

✉ email di : aneng.hitchies@gmail.com
✉ PM di : www.facebook.com/anenghitchies
✉ Whatsapp : 0111 673 1847

Harap maklum :)