Thursday, August 20, 2015

Tempoh Pantang Keguguran


 
 
Minggu lepas Aneng ada cerita pengalaman keguguran kandungan usia 6 mingu.
Hari ni berkesempatan pergi opis. Dan sempat borak dengan new staff. Umur kakak tu mungkin lebih kurang Mama Aneng kot. Dia tanya pantang macam mana? Pantang makan macam mana. Rupanya, banyak benda yang Aneng langgar waktu pantang. HUHU~

Mengikut petua Melayu, terdapat pelbagai pantang larang ibu keguguran dari segi pemakanan dan cara hidup harian. Berpantang ibu bersalin ditamatkan mengikut jangkamasa keguguran. Jika berlakunya keguguran selepas dua minggu hingga tiga bulan kehamilan, ibu pantang berjimak selama 30 hari. Ini adalah kerana angin gugur telah sedia ada untuk menyerang atas kesilapan pantang larang. Jikalau keguguran berlaku pada usia kehamilan 4-5 bulan, ibu harus pantang berjimak selama 40 hari. Jikalau keguguran berlaku lebih daripada bulan keenam, ibu pantang berjimak selama 44 hari. Namun, untuk lebih berkesan pantang larang pemakanan ibu keguguran akan tamat apabila ibu kembali hamil dan bersalin.
Dari segi pemakanan, ibu keguguran mesti mengelakkan makanan berangin, seperti ubi keladi, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi, serta terung. Selain itu dipantangkan juga makanan yang sejuk dan menjalar seperti labu, kangkung, kacang panjang, timun, dan buah-buahan yang sejuk seperti ciku, betik, langsat, duku, macang, kuini, nangka, cempedak, pisang masak hijau, durian belanda dan tembikai madu. Turut ditegah mengambilnya ialah ikan yang berbisa seperti ikan berduri, terubuk, bawal hitam, tudung periuk, cencaru, tamban, sardin, pari dan makanan laut seperti udang, sotong, kerang, belacan, budu, cencaluk dan ikan masin. Walaupun, petua pantang larang ini kelihatannya seperti tidak logik atau kejam, telah pun terbukti terjadinya alahan bagi ibu yang melanggarnya seperti bentan urat, demam yang susah turun, rambut gugur, mudah sayu, pekang, alahan kulit dan cuaca, serta mudah letih. 
Lepas baca info ni, baru lah ku sedar ku telah bedal semuanya dalam pantang 10 hari TT____TT 
Lepas ni wajib konsisten Set Pantang Keguguran

"Set Berpantang Keguguran


Bagi yang ingin berpantang keguguran, Aneng sarankan agar menggunakan Set Berpantang Keguguran Shaklee kerana fungsi dan keberkesanannya untuk menyembuhkan organ dalaman serta membantu memberi kehamilan semula yang berkualiti sekaligus dapat mengelakkan berlakunya keguguran yang berulang. Ni nutritionist shaklee yang nasihat. Tambah Vita E untuk kuatkan rahim 




Salam sayang,
Coordinator Aneng Hitchies | 0111 673 1847

Comments
4 Comments

4 comments:

  1. nak oder 1 set pantang boleh tak? harga berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh whatsapp saya terus ya puan 0111 673 1847 atau tinggalkan email puan di bahagian komen. Nanti saya akan contact puan :)

      Delete
  2. Aneng, ikan tudung periuk tu ikan apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau lah kome panggil apa... Bentuk macam ikan bawal ..& leper

      Delete

Untuk sebarang oder / pertanyaan boleh

✉ email di : aneng.hitchies@gmail.com
✉ PM di : www.facebook.com/anenghitchies
✉ Whatsapp : 0111 673 1847

Harap maklum :)